Jak wybrać olej silnikowy?

 

Jak prawidłowo dobrać olej silnikowy? Przede wszystkim należy sprawdzić jaki olej przewidział dla naszego samochodu producent. Bez uzasadnienia nie należy zmieniać oleju na inny. 

 

A co jeśli kupiliśmy używany samochód? Jeśli poprzedni właściciel nie był w stanie udzielić nam informacji o tym, jakiego oleju używał a pod maską nie ma informacji na ten temat warto wymienić olej. Dlaczego? Ponieważ to jaki olej silnikowy wlejemy do naszego samochodu ma kluczowe znaczenie dla żywotności każdego silnika. Sama regularna wymiana niestety nie wystarczy. Ważne jest, by zalewany olej miał odpowiednie parametry.

Olej silnikowy: klasa lepkości

Lepkość to parametr, który określa opór płynięcia jednej warstwy oleju po drugiej. Prościej mówiąc czym niższa lepkość tym „rzadszy” jest olej i odwrotnie. SEA (Society of Automotive Engineers, czyli Stowarzyszenie inżynierów amerykańskiego przemysłu samochodowego) stworzyło ogólnie stosowaną skalę – od 0 do 60, gdzie 0 oznacza olej silnikowy najrzadszy a 60 najgęstszy.

Klasę lepkości oleju określa pierwsza liczba na opakowaniu. Oznacza się ją kombinacją cyfr z literą „W”, np. 5W, 10W itp. Jest to przydatność oleju w niskich temperaturach – im wartość liczby jest mniejsza, tym olej silnikowy lepiej spisuje się w niskich temperaturach. 

Symbol 0W oznacza, że olej silnikowy pozwala uruchomić silnik przy –35ºC. Odpowiednio oleje każdej kolejnej klasy (czyli 5W, 10W, 15W itd.) umożliwiają uruchomienie silnika przy temperaturze o 5ºC wyższej.

Natomiast liczba umieszczona po literze „W” określa lepkość oleju w wysokich temperaturach – im wyższa liczba, tym olej silnikowy jest gęstszy w wysokiej temperaturze. Przy niższej lepkości olej jest “rzadszy” w wysokich temperaturach i opory pracy silnika są mniejsze.  Taki olej jest bardziej energooszczędny. Jednak takie oleje nie są wskazane w mocno eksploatowanych jednostkach, gdyż nie są w stanie zapewnić im odpowiedniej ochrony. W takich wypadkach stosuje się oleje o najwyższej lepkości wysokotemperaturowej (np. 5W/50, 10W/60).

Olej silnikowy: specyfikacje jakościowe – API i ACEA

Oleje silnikowe są oznaczane przez dwie specyfikacje jakościowe API (Amerykański Instytut Naftowy) lub ACEA (Zrzeszenie Europejskich Producentów Pojazdów). Jednak producenci samochodów często mają swoje własne, bardziej rygorystyczne normy.

W specyfikacji API kategorie olejów określane są za pomocą dwóch liter. Pierwsza służy do określenia rodzaju silnika do jakiego jest przeznaczony: C dla diesli i S dla silników benzynowych. Natomiast druga litera oznacza jakość oleju odpowiednio od A do F w dieslach oraz A do M a w jednostkach benzynowych. Im dalsza litera alfabetu znajduje się na drugiej pozycji, tym jakość oleju jest wyższa.

Oleje dostępne dzisiaj spełniają wymagania najwyższej klasy API, dlatego przy wyborze oleju do nowoczesnych silników warto kierować się nowszą specyfikacją ACEA.

W klasyfikacja jakościowej ACEA litera A oznacza przeznaczenie oleju dla silników benzynowych a B dla diesli. Dodatkowo ACEA przewiduje jeszcze jedną klasę C dla samochodów osobowych z silnikami benzynowymi lub wysokoprężnymi z dodatkowym systemem oczyszczania spalin (filtrami cząstek stałych lub trójdrożnymi katalizatorami). Do diesli z filtrem cząstek stałych dedykowane są specjalne oleje wykonane w technologii niskopopiołowej tzw. Low SAPS. Jeśli do samochodu z filtrem DPF wlejecie olej, który generuje dużo popiło, nawet jeśli to będzie 5W30, to prędzej czy później filtr się zapcha. Najmniej popiołów mają te oleje oznaczone symbolem C1, ale nie każdy producent go zaleca. Wtedy należy sprawdzić w książce serwisowej czy wybrać ten oznaczony C2 czy C3.

Jaki olej wybrać?

Do nowych samochodów bez problemu znajdą się oleje zalecane przez producenta, ale w starszych samochodach oleje zalecane w instrukcji mogą być już niedostępne a zamienniki mogą nie spełniać wszystkich ówczesnych norm. Warto wtedy sprawdzić jaki olej aktualnie zaleca producent oleju dla naszego konkretnego modelu auta. W Internecie można znaleźć wyszukiwarki, które pomogą dobrać odpowiedni olej. Dla przykładu Shell udostępnia wyszukiwarkę pod tym adresem .

Warto pamiętać, że wlewając do silnika olej, który jest teoretycznie lepszy (np. spełnia wyższe normy ACEA ), zamiast mu pomóc możemy mu zaszkodzić – dlatego zawsze trzeba sprawdzać, czy dany olej spełnia normy producenta i tych norm się trzymać.

Nie istnieje jeden uniwersalny olej warty polecenia dla wszystkich samochodów. Optymalna lepkość wynika z konstrukcji silnika i warunków, w jakich ma on pracować – wysoka lepkość sprawdzi się w starszym, mocniejszym i mocniej eksploatowanym silniku, a niska w niewielkim miejskim w ekonomicznym hatchbacku. Wysoka lepkość zapewnia lepszą odporność filmu olejowego ale z drugiej strony olej o dużej lepkości będzie stawiał większe opory co odbije się chociażby na spalaniu czy parametrach takich jak moc. Trzeba również pamiętać, że z czasem olej może zwiększać swoją lepkość ze względu na kumulujące się zanieczyszczenia, albo lepkość może się zmniejszać, kiedy dostanie się do niego paliwo – na przykład jeśli jeździmy sporo na krótkich dystansach. Podsumowując niska lepkość to niższe spalanie, niższe opory i lepsza pompowalność. Wysoka lepkość odpowiednio większe opory ale też lepsza ochrona dla jednostek, które pracują pod dużym obciążeniem.

Dopóki silnik jest w dobrej kondycji i nie zużywa dużych ilości oleju nie ma powodu do jakichkolwiek zmian, na przykład często postulowanej zmiany na gęstszy olej przy dłużej eksploatowanym silniku. Jednak przechodzenie na wyższe lepkości może być metodą mającą pomóc odwlec nieco w czasie remont silnika, który nie jest już w dobrej kondycji. Jest to jednak ostateczność, której warto unikać przeprowadzając remont silnika, kiedy jest to wymagane i trzymanie się oleju o parametrach określonych przez producenta. A co jeśli już był wlany olej o wyższej gęstości niż zalecał producent? Niestety warto się go trzymać, bo zalanie spowrotem rzadszego oleju może narobić więcej szkód niż pożytku.

 

Wymiana oleju

Niezależnie od tego jakiego oleju używamy należy go wymieniać co roku lub co 10000 przejechanych kilometrów. To ważne by wymiana nastąpiła, gdy choć jeden z tych warunków jest spełniony – czyli wymieniamy olej po roku, nawet jeśli przejechaliśmy naszym samochodem tylko 5000 km. Analogicznie wymieniamy olej wcześniej, jeśli osiągnęliśmy zalecany dystans. Przy wymianie oleju pamiętać też należy o wymianie filtra.

Warto również pamiętać by przy wyborze oleju nie należy kierować się wyłącznie ceną. Te najtańsze, mimo, że teoretycznie spełniają normy mogą nie trzymać parametrów i doprowadzić do uszkodzeń silnika, a wtedy poniesiemy o wiele wyższe koszty naprawy niż zaoszczędziliśmy przy zakupie oleju. 

 

Wymiana oleju za 1 zł

Jeśli potrzebujecie pomocy przy wyborze oleju zapraszamy do CCmoto. Nasi mechanicy pomogą w ustaleniu optymalnego oleju i przeprowadzą jego wymianę. Przy zakupie oleju i filtrów w naszm warsztacie za jego wymianę zapłacicie tylko 1 zł.

 

Pełen zakres usług

Zadzwoń i umów się na wizytę